Sunday, December 16, 2007

مبعثرات

!كنت فاكرة إن المشكلة في بداية أي قصة في بيت جدتي
طلعت المشكلة فيا أنا
.
على الكوبري
في نفس الوقت اللي قررت فيه اني أتنقل من الحارة اللي في النص للحارة الشمال
كانت العربية اللي قدامي بتتنقل من الحارة الشمال للحارة اللي في النص
.
كان نفسي بجد أبأى انسانة عادية
مش عايزة يبأى عندي جانب أو اتنين في حياتي مرتفعين وكويسين أوي.. وعلى الصعيد العاطفي مكتوب لي دايما الوجع
كان هيجرى ايه لو كله كان في النص؟
الحياة كانت هتبأى أريح
بس ساعتها
الله أعلم كان هيبأى نفسي في ايه
يمكن ساعتها كنت اخترت الحارة اللي جنبي بردو
.
أبدو طبيعية
ولكني في الحقيقة
أتألم كما لم أتألم منذ فترة طويلة
أنا كنت نسيت الإحساس بالقهر اللي أنا حساه من امبارح باليل
بس عندي أمل إني زي ما نسيت القهرة بتاعت قبل كده
إني أنسى تاني
وبحاول أقنع نفسي إن صدمات عمري زودتني مناعة
.
كان صرحا من خيال.. فهوى
.
إلى الرقم 2
أكرهك كما لم أكره رقم قبلك
.